Ryż paraboliczny

Ryż paraboliczny

Ryż to świetny dodatek do wielu dań. Ziarna ryżu nie zawierają glutenu. Obok ziemniaków, kasz, pieczywa i makaronów są doskonałym źródłem węglowodanów. Ryż paraboliczny jest zdrowszą alternatywą dla ryżu białego w dodatku bez trudu można ugotować go na sypko.

Ryż zaraz po pszenicy i kukurydzy jest najczęściej uprawianym produktem rolnym. 50% całej światowej produkcji pochodzi z krajów azjatyckich. Jednak nie wszyscy wiedzą, że wiodącym producentem ryżu w Europie są Włochy.

Znamy wiele odmian i gatunków ryżu, jednym z nich jest ryż paraboliczny. Jest to odmiana białego długoziarnistego ryżu, który został poddany specjalnym procesom suszenia. Metoda produkcji opiera się na poddaniu ziaren działaniu powietrza pod zwiększonym ciśnieniem w połączeniu z gorącą parą wodną. Dzięki temu procesowi dochodzi do bardzo niskiego ubytku składników odżywczych, które z okrywy są niejako wtłaczane i zamykane wewnątrz ziarenka.

Wartości odżywcze ryżu parabolicznego

Ziarna ryżu parabolicznego mimo, iż oczyszczone z otrębów mają znacznie większe walory zdrowotne niż zwykły biały ryż.

Ryż białyRyż paraboliczny
Energia (kcal)344356
Białko (g)6,678,89
Tłuszcze (g)00
Porównanie wartości odżywczej w 100g ryżu parabolicznego oraz ryżu białego

Ponadto ryż paraboliczny zawiera znacznej więcej składników mineralnych niż tradycyjne białe ziarna. Godne uwagi jest, że taka odmiana ryżu zawiera więcej witamin z grupy B i dwukrotnie więcej wapnia, jest też znacznie bogatszy w żelazo, selen, potas, magnez oraz błonnik.

Ryż paraboliczny – wykorzystanie w kuchni

Ryż jest produktem bezglutenowym, wskazanym także w diecie lekkostrawnej. Aby dodatkowo podnieść zawartość błonnika należy ostudzić ryż przed podaniem. Ponowne podgrzanie nie obniża ponownie poziomu włókna pokarmowego. W kuchni ryż paraboliczny ceniony jest przede wszystkim dlatego, że jego ziarna się nie sklejają i trudno go rozgotować. Ryż paraboliczny gotuje się znacznie krócej niż równie zdrowy ryż brązowy – co jest ogromną zaletą gdy przygotowujemy na szybko coś zdrowego. Możemy go wykorzystywać do zup, dań wytrawnych oraz słodkich.

Podsumowując jeśli decydujesz się przygotować danie z ryżem i nie masz ochoty na ryż brązowy, ryż paraboliczny jest równie dobrą i zdrową alternatywą. Ze względu na fakt, że podczas gotowania w torebkach foliowych do produktu przedostaje się wiele niekorzystnych dla zdrowia składników. Nie zapominaj ryż i kasze gotujemy w sposób tradycyjny, nigdy nie gotuj produktów plastikowej torebce.

Więcej?

Jeśli chcesz poznać więcej zasad zdrowego odżywiania oraz dowiedzieć się jak wypracować zdrowe nawyki żywieniowe, zapraszamy na indywidualne spotkanie z dietetykiem w naszej poradni. Umów wizytę już teraz.

Poleć ten artykuł znajomym