Postanowienia noworoczne

Postanowienia noworoczne

Z badań wynika, że 37% respondentów w nowym roku postanawia schudnąć. W dobie rosnącej nadwagi i otyłości społeczeństw na całym świecie dietetycy bez wątpienia postrzegają to jako jedno z najlepszych postanowień noworocznych. A jednak tylko 8 na 100 osób realizuje swój cel do końca.
Zastanówmy się dlaczego tak się dzieje.

Nierealne postanowienia noworoczne

Ile postanowień z ostatniego roku udało się zrealizować. Ile już było obietnic, że schudniesz i jaki jest efekt dziś po 365 dniach od postanowienia. Postanowienia noworoczne podejmujemy najczęściej impulsywnie pod wpływem chwili i emocji. Dlatego w większości są oderwane od rzeczywistości.
Często nie jesteśmy przygotowani do zrealizowania danych celów.

Drastyczne cięcia i zmiany nie sprzyjają realizacji celów

Gdy z odrobiną refleksji przyjrzymy się bliżej większości postanowień noworocznych od razu jesteśmy w stanie powiedzieć, że dotrzymanie zamierzonego celu jest bardzo mało realne. Jeśli planujesz zrzucić 20 kg do końca maja a twój dotychczasowy styl życia i odżywiania był niezdrowy może okazać się to zbyt trudne. Stosując popularne „diety cud” być może schudnie, jednak szybki spadek wagi bardzo szybko skończy się efektem jo-jo.

Postanowienia noworoczne – jak je wyznaczyć

Niezależnie czy zamierzamy schudnąć, rzucić palenie, czytać więcej książek lub zacząć uprawiać sport dokonując noworocznych postanowień należy pomyśleć o kilku regułach.

Zasada numer 1

Postanowienia noworoczne nie muszą być gigantycznymi zmianami, zwrotem o 180 stopni. A wręcz przeciwnie nawet lepiej, jeśli takie nie są. „Ten, kto przeniósł górę, zaczął od małych kamyków”.

Praktyka: Jeśli do tej pory Twoje posiłki były nieregularne i niezdrowe na początek spróbuj jeść posiłki regularnie. Jeśli kupujesz je w kantynie wybieraj te najzdrowsze. Np. Makaron zamień na kaszę, zasmażane buraczki na rzecz świeżej surówki, wieprzowinę na drób.

Zasada numer 2

Śpiesz się powoli i konsekwentnie zmierzaj do celu. Pamiętasz bajkę z dzieciństwa Jean de La Fontaine „Żółw i zając”?

Psycholog Ewa Woydyłło słusznie przypomina, że siła noworocznych postanowień nie leży w natychmiastowym efekcie, ale w zmianie sposobu myślenia i w motywacji do podjęcia owocnego wysiłku. Większość zmian w naszym życiu dokonuje się nie w wyniku nagłego zdarzenia, tylko w wyniku naszej systematycznej i konsekwentnej pracy.

Praktyka: Jeśli do tej pory twój codzienny jadłospis opierał się tylko na daniach gotowych a twoje śniadanie to słodka bułka z kawą. Na początek spróbuj jeść domowe śniadania. Jeśli wdrożysz ten nawyk w życie spróbuj wieczorem przygotowywać posiłek do pracy itd.

Zasada numer 3

Pamiętaj o zasadach nr 1 i 2 i wyznacz cel. Wybieraj postanowienia noworoczne, które jesteś w stanie zrealizować. Wyznacz mądry cel. Cele powinny być:

  • S – specyficzne, a więc dopasowane do Ciebie i Twoich możliwości
  • M – mierzalne, a więc określone liczbowo lub zadaniowo
  • A – ambitne, a więc na tyle ważne, by zależało Ci na ich realizacji
  • R – realne, czyli takie, które masz szanse spełnić
  • T – terminowe, a więc powinny zakładać konkretną datę wykonania

Praktyka: Trudno podać uniwersalne cele. Mierz siły na zamiary. Każdy z nas jest inny, prowadzi inny tryb życia, pracujemy w różnych miejscach itd. Dla jednej osoby SMART-ny cel to schudnę 4 kg w ciągu miesiąca a dla drugiej 1 kg mniej co miesiąc będzie bardzo dobrym wynikiem.

Zasada numer 4

Ważne aby cele i zadania podzielić na etapy.

Praktyka: Jeśli do tej pory nie przygotowywałaś/eś posiłków w domu, jadłaś/eś głównie na mieście i nie byłaś/eś aktywny fizycznie zmiana obydwu rzeczy na raz – mimo, że prowadzi nas do zmniejszenia masy ciała – może okazać się za trudna. Z dnia na dzień realizacja celu „tylko domowe posiłki i 3 razy w tygodniu fitness” może nas przerosnąć. Na początek spróbuj wygospodarować czas na 20 minutowy spacer raz w tygodniu, jeśli plan zostanie zrealizowany idź dalej, wyznacz kolejny realny cel.

Zasada numer 5

Nie można stworzyć nic nowego jeśli nie potrafi się zaakceptować pomyłek.

Praktyka: W pracy skusiło Cię imieninowe ciasto? Małe odstępstwo raz na jakiś czas to jeszcze nie przestępstwo. Najważniejsze aby nie skazywać tego dnia na straty. Pomyśl sobie było miło i smacznie ale kolejny posiłek zjem już według planu. Nie rozpamiętuj błędów a wracaj do planu realizacji.

Zasada numer 6

Nagroda nawet za małą zmianę. Twoje nawyki kształtowały się przez całe życie nie zmienisz ich z dnia na dzień.

Praktyka: Jeśli do tej pory picie wody nie było Twoją mocną stroną a dziś wypiłeś 3 szklanki sam/a się pochwal i pomyśl sobie „Dobra robota!”

Zasada numer 7

Pozytywne podejście. Zmiany mogą być przyjemne.

Zasada numer 8

Realizuj własne cele a nie oczekiwania innych. Zastanów się jednak czy masz w otoczeniu kogoś, kto wsparłby Cię w realizacji twojego planu.

Zasada numer 9

Zacznij od dziś.

Zasada numer 10

Trzymaj się zasad od 1 do 9.

Podsumowując, aby zmienić sposób żywienia najlepsza jest zasada małych kroków i przemyślanego działania. Jeśli cel został obrany a nie masz pojęcia jak go zrealizować poszukaj kogoś bliskiego, znajomego lub specjalisty, który pomoże Ci ułożyć plan działania i wesprze w konsekwentnym
działaniu.

W Poradni Live Healthy znajdziesz pomoc dietetyka, który opracuje dla Ciebie program dietetyczny, uwzględni ogólny stan zdrowia, tryb życia i pracy, sytuację rodzinną, umiejętności kulinarne oraz czas jaki chcesz poświęcić na przygotowanie smacznych i zdrowych posiłków.
Pokażemy Ci jak wypracować nawyki, dzięki którym bardzo łatwo otrzymasz właściwy kurs.

Więcej?

Jeśli chcesz poznać więcej zasad zdrowego odżywiania oraz dowiedzieć się jak wypracować zdrowe nawyki żywieniowe, zapraszamy na indywidualne spotkanie z dietetykiem w naszej poradni. Umów wizytę już teraz.

Poleć ten artykuł znajomym