Olej rzepakowy

Olej rzepakowy

Tłuszcz, z fizjologicznego punktu widzenia, stanowi przede wszystkim źródło energii dla organizmu. Jeden gram tłuszczu dostarcza 9 kcal czyli ponad dwukrotnie więcej niż 1 g białka czy węglowodanów, które dostarczają 4 kcal.
Tłuszcz sprzyja wchłanianiu witamin w nim rozpuszczonych tj. A, D, E i K, Tłuszcze są niezbędne do produkcji hormonów i budowy błon komórkowych. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się tłuszcze nie tylko odpowiedniej ilości ale jakości. Wśród olejów na szczególną uwagę zasługuje olej rzepakowy, który ma bardzo korzystny skład.

Jaki tłuszcz i w jakiej ilości?

Istotny wpływ na nasze zdrowie ma zarówno ilość spożywanego tłuszczu, jak i rodzaj kwasów tłuszczowych. W codziennym jadłospisie powinno się
ograniczać spożywanie kwasów tłuszczowych nasyconych (NKT), (tłuszcze
zwierzęce oraz oleje kokosowy i palmowy).

Nadmierne spożycie tłuszczów zwierzęcych przyczynia się:

  • chorób układu sercowo-naczyniowego
  • wzrostu poziomu cholesterolu całkowitego oraz cholesterolu LDL tzw. „złego” cholesterolu.

Oleje roślinne są bogatym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych

Natomiast oleje roślinne są bogatym źródłem jedno- i wielonienasyconych
kwasów, które wskazują na korzystne dla zdrowia działanie. Są także jest
źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT).

Wśród olejów na szczególną uwagę zasługuje olej rzepakowy, który ma bardzo korzystny skład.

Olej rzepakowy jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Ponadto zawiera witaminy A, E oraz K, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Olej to źródło tzw. steroli roślinnych, które są naturalnymi antyoksydantami. Przeciwutleniacze nie tylko chronią przed wolnymi rodnikami, ale także obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Olej rzepakowy ze względu na obecność w prawidłowym stosunku nienasyconych kwasów tłuszczowych kwasu omega-6 oraz kwasu omega-3 pozytywnie wpływa na:

  • pracę mięśnia sercowego
  • funkcjonowanie całego układu krwionośnego
  • zmniejszenia zawartości cholesterolu (LDL) w organizmie
  • pracę nerek
  • tan skóry.

Olej rzepakowy a oliwa z oliwek

Olej rzepakowy posiada podobny skład co polecana oliwa z oliwek, a pod
niektórymi względami a nawet wykazuje bardziej korzystny skład.

Olej rzepakowy ma:

  • 10 krotnie wyższą zawartość Omega-3 niż oliwa z oliwek,
  • wyższą zawartość NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) niż oliwa z oliwek,
  • niższą niż oliwa z oliwek zawartość kwasów nasyconych; de facto ma najniższą spośród popularnych tłuszczów roślinnych,
  • wyższą zawartość steroli niż oliwa z oliwek,
  • wysoką zawartość, podobnie do oliwy z oliwek, kwasu oleinowego – Omega-9,
  • jest naturalnym źródłem witamin prowitaminy A, E, i K, których zawiera więcej niż oliwa.

Według tych rekomendacji spożycie tłuszczu w diecie powinno wynosić 15-30% ogółu energii, nasyconych kwasów tłuszczowych < 10%, kwasów tłuszczowych wielonienasyconych 6-10%, w tym 5-8% kwasy n-6 i 1-2% kwasy n-3. Izomery trans nie powinny przekraczać 1% energi

Olej rzepakowy
Źródła: H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow. Tabele składu i wartości odżywczej żywności, 2017, PZWL; United States Depratment od Agricultural Research Service. National Nutrient Database for Standard Reference Release (https://ndb.nal.usda.gov)

Wysoka zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (JKN) . Te kwasy tłuszczowe spośród tłuszczów nienasyconych, w najmniejszym stopniu ulegają niekorzystnym zmianom podczas ogrzewania.

Olej rzepakowy rafinowany czy tłoczony na zimno

Rafinowany olej rzepakowy jest tłuszczem uniwersalnym może być
wykorzystywany zarówno do przygotowywania potraw na gorąco jak i na zimno czyli jest tłuszczem uniwersalnym.

Zaletą oleju rafinowanego jest długi okres przydatności do spożycia, ponieważ jest wolny od zanieczyszczeń środowiskowych i produkcyjnych, praktycznie bezwonny i o neutralnym smaku.

Coraz bardziej popularne stają się oleje „na zimno”, czyli wytworzone wyłącznie za pomocą zabiegów mechanicznych, np. usunięcia lub tłoczenia, bez stosowania podwyższonej temperatury.
Olej tłoczony charakteryzuje się ciemniejszą barwą niż olej rafinowany a obecne w nim naturalne składniki nadają mu charakterystyczny smak i zapach.

Podsumowując należy stwierdzić, że zalecenia żywieniowe wskazują na potrzebę zastępowania tłuszczów zwierzęcych olejami roślinnymi, najlepiej spożywanymi na surowo. Należy pamiętać, aby smażenie ograniczać do niezbędnego minimum i stosować krótkotrwałe obsmażanie produktów żywnościowych. Oleje tłoczone na zimno powinny być spożywane wyłącznie na surowo.

Poleć ten artykuł znajomym