Jaki olej do smażenia wybrać?

Tłuszcz do smażenia – który wybrać?

Potrawy smażone są uważane za smaczne, jednak smażenie jest najmniej zdrową techniką kulinarną. Smażone potrawy są ciężkostrawne i wysokokaloryczne. Jeśli już decydujemy się na smażenie powinniśmy wybrać właściwy tłuszcz do smażenia. O przydatności tłuszczu do smażenia decydują dwa główne parametry: skład kwasów tłuszczowych i obecność substancji towarzyszących m.in. przeciwutleniaczy. Tłuszcz bogaty w nasycone kwasy tłuszczowe lub typu trans jest bardziej odporny na utlenianie i inne niekorzystne przemiany podczas smażenia. Ma on jednak niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i jest niezalecany przez dietetyków. Do krótkiego smażenia najlepiej używać tłuszczów rafinowanych bogatych w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Do tego rodzaju tłuszczów zaliczamy m.in. masło klarowane, rafinowana oliwa, olej ryżowy czy olej rzepakowy. Natomiast nie powinno się smażyć na tłuszczach z wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, gdyż nie są one odporne na działanie wysokich temperatur. Oleje tłoczone na zimno również nie nadają się do smażenia, należy je spożywać tylko na zimno.

Punkt dymienia to nic innego jak temperatura, w której tłuszcz zaczyna dymić. Jest to kolejny z najistotniejszych wskaźników charakteryzujących tłuszcze smażalnicze.
Im wyższa temperatura dymienia tłuszczu, tym do wyższych temperatur można go podgrzać skracając czas obróbki produktów. Do smażenia polecane są tłuszcze z punktem dymienia powyżej 200 stopni. Jeśli do smażenia wybierzesz nieodpowiedni tłuszcz cechujący się niską temperaturą dymienia powstaną toksyczne związki oraz substancje rakotwórcze a tłuszcz straci swoje właściwości odżywcze. Poza tym potrawy będą po prostu niesmaczne.

Poniższa tabela podaje punkty dymienia poszczególnych tłuszczów.


Podsumowując z punktu widzenia zdrowotnego powinno się ograniczać smażenie, jeśli jednak wykorzystujemy tę technikę kulinarną powinniśmy smażyć na tłuszczach, które mają:

  • wysoki punkt dymienia,
  • wysoką zawartość kwasów jednonienasyconych i niską zawartość kwasów wielonienasyconych.

Informacja o tym, jakich kwasów w oleju jest najwięcej znajduje się na etykiecie produktu.

Więcej?

Chcesz poznać więcej zasad zdrowego odżywiania oraz dowiedzieć się jak wypracować zdrowe nawyki żywieniowe? Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dietetykiem w naszej poradni. Umów wizytę już teraz.

Poleć ten artykuł znajomym