Dlaczego warto jeść jaja - jajka są zdrowe

Egg every day is OK! Dlaczego warto jeść jaja?

Prozdrowotne właściwości jajek…

W moim gabinecie często spotykam się z pytaniem, jak to jest z tymi jajkami są zdrowe czy niezdrowe i  ile można ich właściwie jeść.

W latach 70-tych XX w. Stowarzyszenie Kardiologów USA rekomendowało ograniczenie jaj do 3 sztuk tygodniowo, tłumacząc swoją decyzję wysoką zawartością cholesterolu, który miał przyczyniać się do powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego i zawałów. Tak naukowcy zrobili jaja w jajo kreując niezasłużony czarny PR. Zła sława poszła w świat i nadal pozostaje pęknięciem na skorupce ich wizerunku. Jednak po kilkudziesięciu latach naukowcy z tego samego stowarzyszenia zmienili swoje  podejście do jaj, przedstawianych wcześniej jako źródło nadmiaru cholesterolu, tłuszczu i kalorii. Obecnie naukowcy propagują hasło „Egg every day is OK”  i usunęli jaja z listy produktów, których należy unikać lub ograniczać. Mało tego, obecnie uważają jaja za doskonały naturalny, nieprzetworzony wytwór natury.

Jajka są  ważnym źródłem składników odżywczych, zawierającym wszystkie białka, lipidy, witaminy, minerały i czynniki wzrostu wymagane przez rozwijający się zarodek. Aby chronić rozwijające się życie, w jajach znajdują się substancje antybakteryjne i antywirusowe. Tak więc włączając jaja do naszego jadłospisu wspieramy układ odpornościowy.  Badania z ostatnich lat potwierdzają ich działanie  przeciwnowotworowe i obniżające ciśnienie krwi. Substancje zawarte w jajach neutralizują wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia i zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór.  

Ale co w jajkach jest  właściwie takiego zdrowego?

Żółtko jajka  zawiera dużo tłuszczu jednak w bardzo dobrych, korzystnych dla naszego zdrowia proporcjach nienasyconych kwasów  tłuszczowych do  nasyconych (2:1).

Ponadto żółtko jest bogate w  łatwo przyswajalną lecytynę, która jest składnikiem niemal każdej komórki naszego organizmu. Cholinę, która wpływa min. na pamięć długotrwałą oraz na funkcje uczenia się. Cholina bierze także udział w transporcie ważnych składników w organizmie człowieka oraz w funkcjonowaniu wszystkich komórek

Luteina i zeaksantyna zawarte w żółtku mają istotne znaczenie w profilaktyce zdrowotnej oczu, zwłaszcza podczas postępującego z wiekiem pogorszenia widzenia. Luteina z jaja jest trzykrotnie lepiej przyswajalna przez człowieka niż z pochodząca innych źródeł.

Jajko jest źródłem niemal wszystkich witamin, z wyjątkiem witaminy C. Szczególnie duża ich zawartość dotyczy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach żółtka: A, D i witaminy E, która należy do najbardziej skutecznych naturalnych przeciwutleniaczy. Jajko jest także dobrym źródłem witamin z grupy B tj. B1, B2, B6, B12, kwasu pantotenowego, niacyny, kwasu foliowego i biotyny. Warto wiedzieć, że witaminy z grupy B wpływają pozytywnie na nasz układ nerwowy i dobrostan psychiczny. W jaju występują także cenne pierwiastki, jak: fosfor, selen, żelazo, cynk, które są zdecydowanie lepiej przyswajalne niż te w tabletkach.

Spożycie jednego jaja realizuje ok. 25% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na pełnowartościowe białko.

Reasumując, jaja i składniki odżywcze w nich zawarte pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka,  zapobiegają i wspomagają leczenie chorób. Substancje odżywcze z jajka mogą wzmacniać kondycję i wzbogacać  dietę w niezbędne składniki.

Jaja mają jednak jeden minus, są wysoko alergiczne i osoby z alergią pokarmową nie mogą ich spożywać.  

Pomijając takie sytuacje, warto włączać jaja pod każdą postacią do codziennej diety. Potrawy z jajek na śniadanie zapewnią nam sytość i dostarczą dużo energii i sił do działania.  Najbardziej wartościowe jaja to takie, które mają delikatnie ścięte żółtko.

Zapraszam na profil Poradni Dietetycznej Live Healthy na Facebooku znajdziecie tam przepis na pyszną, zdrową i szybką w przygotowaniu szakszukę.

Poleć ten artykuł znajomym