DIeta owocowo warzywna

Dieta dr Dąbrowskiej – uzdrawiający post?

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej jest to jedna z najpopularniejszych diet, która ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Według autorki to dwuetapowy post leczniczy, którego efektem jest oczyszczenie organizmu z toksyn i przywrócenie równowagi wewnętrznej. Dużą popularność zyskała jako dieta redukcyjna dzięki działaniu ubocznemu postu w postaci utraty masy ciała. Jednak zanim podejmie się decyzję o wdrożeniu w życie diety dr. Dąbrowskiej należy mieć świadomość innych efektów ubocznych kuracji.

Jakie są zasady postu warzywno-owocowego?

Dieta Dąbrowskiej to dwuetapowy post warzywno-owocowy. W pierwszym okresie trwającym – wg zaleceń autorki – od kilku dni do kilku tygodni należy spożywać 3 posiłki dziennie w postaci warzyw niskoskrobiowych tj.:

  • korzeniowe z wyjątkiem ziemniaków (marchew, burak, seler, pietruszka)
  • kapustne (kalafior, brokuł, wszystkie rodzaje kapusty, jarmuż)
  • liściastych (sałata, zioła, natka pietruszki)
  • cebulowych (cebula, czosnek, por)
  • psiankowatych (pomidor, papryka)
  • dyniowatych (ogórki, dynia, cukinia, kabaczek).

Dopuszczalne jest także spożywanie niskocukrowych owoców takich jak jabłka, grejpfruty, cytryny i jagody. Zaleca się aby w miarę możliwości produkty były spożywane na surowo w formie koktajli, sałatek, surówek ale też zup. Napoje wskazane w diecie dr Dąbrowskiej to woda, soki warzywne i ziołowe herbaty. Należy zrezygnować z kawy, herbaty czarnej, alkoholu oraz palenia papierosów. W czasie kuracji nie można spożywać żadnych innych pokarmów np. chleba, kasz, oleju itp.

Kolejny etap to stopniowe wychodzenie z postu i rozszerzanie jadłospisu o wcześniej wyeliminowane produkty. Autorka diety zaleca jednak kontynuowanie postu przez 1-2 dni w tygodniu bądź jeden tydzień w miesiącu

Fenomen diety Dr Dąbrowskiej czy deklaracje bez pokrycia?

Z zasady źródłem energii dla organizmu są przyjmowane z pożywienia węglowodany, tłuszcze i białka. Wg autorki w wyniku postu warzywno-owocowego tj. ograniczenia kalorii do ok. 800 kcal organizm jest zmuszony do przejścia na tak zwane odżywianie wewnętrzne (autofagia). W wyniku tego procesu następuje zamiana zwyrodniałych elementów komórek na glukozę, niezbędną do funkcjonowania mózgu i serca, której dowóz w czasie postu jest znikomy. Jednocześnie te chore i zniszczone struktury są odzyskiwane w procesie recyklingu i służą do odbudowy nowych i zdrowych komórek, co wykazał w swoich badaniach nad autofagią, laureat nagrody Nobla  z 2016 prof. Yoshinori Ohsumi. Rzeczywiście brzmi wspaniale ale czy na pewno?

Badania japońskiego prof. Ohsumi, na których wyniki powołuje się autorka dotyczyły drożdży. Organizm ludzki w przeciwieństwie do jednokomórkowych drożdży składa się wg różnych źródeł z kilku do kilkudziesięciu bilionów komórek. Dlatego wysnucie wniosku, że ten sam proces może dotyczyć człowieka (kilku tysięcy miliardów komórek) oraz obietnica „samonaprawiania się organizmu”, „przeżywania drugiej młodości”, „przypływu energii”, „profilaktyki i leczenia chorób” są wysoce ryzykowne i niepoparte innymi badaniami naukowymi.

Potwierdzone naukowo?

Dr Dąbrowska odwołuje się do wyników własnych badań. Ważnym aspektem jest, że badanie dotyczyło bardzo małej grupy. Badaną grupą było 13 mężczyzn, którzy spożywali ok. 500 kcal, a więc jeszcze mniej niż zalecenia diety przedstawione na stronie internetowej autorki. Autorka powołuje się na kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiele wyleczonych przypadków. Dieta dr Dąbrowskiej stale spotyka się z nieprzychylnością części środowiska medycznego i dietetyków.  Powstaje więc pytanie, dlaczego pani doktor do dziś nie przeprowadziła ponownych badań  na większej grupie (podobno licznych) pacjentów i nie opublikowała ich wyników. Publikacje książkowe dr Dąbrowskiej to 3 pozycje w formacie kieszonkowym, z czego połowa zawartości to przykładowe jadłospisy.

Dieta dr Dąbrowskiej – terapia oczyszczająca i detoksykacja organizmu?

Cytując za autorką “główną przyczynę chorób współczesnej cywilizacji uważa się toksyny i niedobory mikroskładników. Post warzywno-owocowy może temu zaradzić, gdyż jest terapią oczyszczającą organizmu z toksyn (detoksykacja); równocześnie uzupełnia niedobory mikroskładników pokarmowych”.

Dr Dąbrowska nie definiuje jakie toksyny ma na myśli. Używa jedynie modnych sloganów „detoksykacja” i „oczyszczanie organizmu.”

Czym jest detoksykacja wyjaśnia Edzard Ernst, emerytowany profesor medycyny komplementarnej na Uniwersytecie Exeter. Możemy wyróżnić „dwa rodzaje detoksykacji jeden jest szanowany, a drugi nie”. Uznana naukowo detoksykacja to np. leczenie osób uzależnionych od narkotyków lub medyczne eliminowanie np. metali ciężkich i innych toksyn, gdzie stężenie trujących substancji zagraża życiu. „Drugim jest słowo porwane przez przedsiębiorców, szarlatanów i oszustów, aby sprzedać fałszywe leczenie, które rzekomo detoksykuje twoje ciało toksyn, które powinieneś zgromadzić”.

Gdyby toksyny gromadziły się w organizmie w sposób uniemożliwiający ich wydalanie prawdopodobnie kończyłoby się to śmiercią lub wymagałoby poważnej interwencji medycznej. W zdrowym organizmie za oczyszczanie odpowiadają nerki, wątroba, skóra i płuca. Na poziomie komórkowym i molekularnym w oczyszczaniu organizmu biorą kępki Peyera, cytrochrom p450 cały układ odpornościowy. Jeśli nadużywamy alkoholu, używek i palimy papierosy upośledzamy zdolności organizmu do samooczyszczania. Tym samym rezygnacja z  substancji obciążających organizm wskazana jest w każdym przypadku  nie tylko podczas postu dr Dąbrowskiej.

Dieta dr Dąbrowskiej  szybka utrata zbędnych kilogramów – tylko jakim kosztem?

Niezaprzeczalnie w wyniku  stosowania diety dr Dąbrowskiej obserwuje się szybką utratę masy ciała. Dzieje się tak przede wszystkim w wyniku ujemnego bilansu energetycznego tj. dostarczania wraz z pożywieniem mniejszej dawki energii niż potrzebujemy. Inaczej mówiąc organizm zużywa więcej energii niż przyjmuje z pożywieniem i dlatego dochodzi do utraty kilogramów.  Dlatego nasz organizm aby zapewnić mu prawidłowe funkcjonowanie czerpie energię z tkanki tłuszczowej. Dodatkowo brak podaży białka sprzyja rozpadowi tkanki mięśniowej. Dieta dr Dąbrowskiej jest dietą mocno niedoborową przede wszystkim w makroskładniki tj. białka, tłuszcze i węglowodany. Godnym uwagi jest, że zbyt szybka utrata masy ciała powyżej max. 1kg tygodniowo prowadzi do efektu jojo a nawet wzrostu kilogramów w stosunku do masy wyjściowej. Ponadto, stosowanie tak restrykcyjnej diety w długim okresie prowadzi do niepożądanego efektu jakim jest zwolnienie metabolizmu. W konsekwencji po powrocie do prawidłowo zbilansowanej diety, zgodniej z zaleceniami dietetycznymi  ponowne tyjemy.

Konsekwencje niedoborowej diety dr Dąbrowskiej

Reasumując  konsekwencje niedoborowej diety autorstwa dr Dąbrowskiej  to:

  • obniżenie Podstawowej Przemiany Materii tym samym spowolnienie metabolizmu
  • duże prawdopodobieństwo efektu jojo
  • niepożądany spadek beztłuszczowej masy ciała (tkanki mięśniowej)
  • wypadające włosy
  • łamliwe i kruche paznokcie
  • utrata elastyczności skóry
  • osłabienie organizmu
  • zwiększone ryzyko złamań, osłabione zęby (utrata minerałów z kości)
  • zaburzenia flory bakteryjnej (o jej znaczeniu przeczytasz tutaj)
  • spadek odporności
  • bóle głowy
  • zaburzenia owulacji i utrata miesiączki w przypadku zbyt dużej utraty tkanki tłuszczowej

Współpraca z osobami, które długotrwale stosowały niedoborowe, niskoenergetyczne diety jest trudna i nierzadko frustrująca dla pacjenta. Powrót do diety zgodnej z zapotrzebowaniem energetycznym bez ryzyka efektu jo-jo to długotrwały i trudny proces.  

Dwa sposoby na szczupłą sylwetkę

Dieta obiecująca szybkie pozbycie się nadwagi jest niezwykle kusząca. Jednak aby uzyskać wymarzoną sylwetkę masz do wyboru dwa rozwiązania. Jedną opcją jest zastosowanie diety dr Dąbrowskiej, której efektem oprócz utraty kilogramów mogą być poważne problemy zdrowotne i efekt jo-jo.

Drugim rozwiązaniem jest wprowadzenie prawidłowo skomponowanej i pełnowartościowej diety, z indywidualnie dobranym, ujemnym deficytem energetycznym. Włączenie dodatkowych porcji warzyw i owoców w diecie jest absolutnie dobrym rozwiązaniem. Należy jednak pamiętać, że zdrowy i prawidłowo zbilansowany jadłospis nie może składać się tylko z owoców i warzyw. Utrata masy ciała podczas programu dietetycznego z niższym deficytem energetycznym będzie przebiegała wolniej. Zmiana nawyków wymaga konsekwencji, motywacji i długotrwałego zaangażowania. Z tego względu wypracowanie długotrwałych i prawidłowych nawyków żywieniowych jest kluczowe nie tylko w redukcji ale i w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

W Poradni Dietetycznej Live Healthy uzyskasz pomoc dietetyka, który dobierając, indywidualny program dietetyczny kieruje się faktami naukowymi i bezpiecznymi oraz naukowo udowodnionymi i przebadanymi metodami. Jeśli chcesz poznać więcej zasad zdrowego odżywiania oraz dowiedzieć się jak wypracować zdrowe nawyki żywieniowe, zapraszamy na indywidualne spotkanie z dietetykiem w naszej poradni. Umów wizytę już teraz.

Poleć ten artykuł znajomym